اختار نوع عيادتك
استشر طبيب نفسي بالقرب منك
احجز استشارة مع طبيب متخصص
ابحث
إلغاء
سألت إمرأة تبلغ من العمر 16 عاماً

هل ليها لازمه اروح لاخصائي/ه ولا لا؟

بحس إني مش فاهمه نفسي اوي ..سعات ببقي تمام وبصحي بدري وبحضر هدومي قبلها و بتمرن وباكل حتي لو مش نايمه كويس ومره واحده حاجه تافهه تدايقني تحصل او لا ببقي مش قادره وعايزه انام اوي ومش طايقه حد او نفسي وبتعصب اوي..هل ده عادي وانا متدايقه شويه ؟


28 مايو 2025
138 مشاهدة

دكتور نفسي

تروحي لاخصائي نفسي لما تحسي الحياة واقفة وكل شيء مش مظبوط شغل بيت التعامل مع الآخرين لكن تقلبات المزاج العادية بتكون راجعة لأسباب الجو والهرمونات والحياة ممكن نعمل تمارين الاسترخاء والتركيز والتنفس المشي دورات تعليمية إدارة الضغوط تعلم مهارات تطوير


دكتور نفسي

المشاعر بتاعتنا بتاثر على سلوكنا دا شيء طبيعي اهم حاجه انها متعطلكيش وتكوني قادرة على تنظيم مشاعرك بشكل يحافظ على سلوكياتك المفضله وهنا مش محتاجه زيارة أخصائي


دكتور نفسي

ده اضطراب ثنائي القطب بيغير حالتك المزاجية بشكل كبير من سلبي ل إيجابي محتاجة طبعا تروحي لمتخصص يساعدك بالعلاج المعرفي السلوكي والبرمجة اللغوية العصبية لفهم ذاتك بشكل افضل


دكتور نفسي

تقلبات المزاج اللي بتحسي بيها دي طبيعية جدًا ساعات بنكون مليانين طاقة، وساعات بسيطة بتضايقنا. دي مرحلة فيها تغيرات كتير، وفهم المشاعر دي أول خطوة. الا لو حسيتي إن التقلبات دي بتأثر عليكي زيادة


دكتور نفسي

نظمي جدول يومك تابعي مواقف العصبيه وتدونيها بجدول لمده اسبوعين لتعرفي كيف تتجنبي العصبيه نظمي نومك واجري يومك ودايما والتمسي الاعتزار للغير