Choose Your Clinic Type
Consult Internal Medicine doctor near you
Book a consultation with a specialized doctor
Search
Cancel
40 year-old male asked

دواء سكر

بخد جليمت فورت ٨٠٠/٥ وسكري نزل من ٤٠٠ و٥٠٠ ل٢٠٠ بخد منه قرص قبل الفطار فهل اغير الدواء ولا ممكن ازود الجرعه


8 Dec 2023
199 View(s)

Internist

اعمل سكر صايم وفاطر وتراكمى فى المعمل اولا


نزول السكر جيد تحتاج الي سكر صايم اقل من ١٣٠ و عشوائي اقل من ٢٠٠ مضاعفة الجرعة يرهق البنكرياس بشدة و يحمل مخاطرة بانخفاض مفاجئ في السكر نظرا لاحتوائه علي مادة جلابنكلاميد (أحد عاصرات الانسولين. يجب مراجعة أخصائى الباطنة و الغدد