Choose Your Clinic Type
Consult Nephrology doctor near you
Book a consultation with a specialized doctor
Search
Cancel
21 year-old female asked

ارتفاع أنزيمات الكلى

مريضة ٦٧ سنة ، ضغط فقط مفيش سكر مع وجود بؤر ف الكبد عايزين نعمل اشعة مقطعية عليهم لكن انزيمات الكلى ١.٥ نقدر ننزلها ازاي مع العلم انها كانت ١.٩ ونزلت ١.٥ وثبتت على كده وكانت من سنة ١.٤


22 Jan 2023
660 View(s)

لابد من ظبط ضغط الدم ومعرفة ادوية الضغط مع شرب مياه كثيرة الا اذا كان شرب المياه عليه الا اذا كان هناك تعليمات بكمية قلبلة


Nephrologist

لاداعي لتأجيل المقطعية مادامت لضرورة يتم تجهيز المريض فقط قبل عمل الاشعه ببعض الإجراءات الخاصه تحت اشراف طبيب امراض الكلى ويستكمل متابعتها بعد عمل الاشعه.. دمتم بخير وعافية


Nephrologist

محتمل جدا أنها تكون مستقرة عند هذا الرقم و خصوصا أن فيه ضغط...


Nephrologist

الاهم من ده معرفه هل هي مريضه كلي مزمن والا لا لو مزمنه فاهم شي المحافظه عليها ومش هينفع تاخد صبغه


Nephrologist

لا مانع من إجراء اشعه بالصبغة مع انزيمات الكلى 1,5 فنسبه التأثر بالصبغة ضئيله جدا إلى منعدمه مع أخذ بالاعتبار الإكثار من السوائل قبل الاشعه ولايمكن انزال انزيمات الكلى إلى الحدود الطبيعية اذا كان القصور الكلوي مزمنا