اختار نوع عيادتك
استشر طبيب كلى بالقرب منك
احجز استشارة مع طبيب متخصص
ابحث
إلغاء
سألت إمرأة تبلغ من العمر 21 عاماً

ارتفاع أنزيمات الكلى

مريضة ٦٧ سنة ، ضغط فقط مفيش سكر مع وجود بؤر ف الكبد عايزين نعمل اشعة مقطعية عليهم لكن انزيمات الكلى ١.٥ نقدر ننزلها ازاي مع العلم انها كانت ١.٩ ونزلت ١.٥ وثبتت على كده وكانت من سنة ١.٤


22 يناير 2023
659 مشاهدة

دكتور كلى

لابد من ظبط ضغط الدم ومعرفة ادوية الضغط مع شرب مياه كثيرة الا اذا كان شرب المياه عليه الا اذا كان هناك تعليمات بكمية قلبلة


دكتور كلى

لاداعي لتأجيل المقطعية مادامت لضرورة يتم تجهيز المريض فقط قبل عمل الاشعه ببعض الإجراءات الخاصه تحت اشراف طبيب امراض الكلى ويستكمل متابعتها بعد عمل الاشعه.. دمتم بخير وعافية


دكتور كلى

محتمل جدا أنها تكون مستقرة عند هذا الرقم و خصوصا أن فيه ضغط...


دكتور كلى

الاهم من ده معرفه هل هي مريضه كلي مزمن والا لا لو مزمنه فاهم شي المحافظه عليها ومش هينفع تاخد صبغه


دكتور كلى

لا مانع من إجراء اشعه بالصبغة مع انزيمات الكلى 1,5 فنسبه التأثر بالصبغة ضئيله جدا إلى منعدمه مع أخذ بالاعتبار الإكثار من السوائل قبل الاشعه ولايمكن انزال انزيمات الكلى إلى الحدود الطبيعية اذا كان القصور الكلوي مزمنا