مريضة ٦٧ سنة ، ضغط فقط مفيش سكر مع وجود بؤر ف الكبد عايزين نعمل اشعة مقطعية عليهم لكن انزيمات الكلى ١.٥ نقدر ننزلها ازاي مع العلم انها كانت ١.٩ ونزلت ١.٥ وثبتت على كده وكانت من سنة ١.٤
لابد من ظبط ضغط الدم ومعرفة ادوية الضغط مع شرب مياه كثيرة الا اذا كان شرب المياه عليه الا اذا كان هناك تعليمات بكمية قلبلة
لاداعي لتأجيل المقطعية مادامت لضرورة يتم تجهيز المريض فقط قبل عمل الاشعه ببعض الإجراءات الخاصه تحت اشراف طبيب امراض الكلى ويستكمل متابعتها بعد عمل الاشعه.. دمتم بخير وعافية
الاهم من ده معرفه هل هي مريضه كلي مزمن والا لا لو مزمنه فاهم شي المحافظه عليها ومش هينفع تاخد صبغه
لا مانع من إجراء اشعه بالصبغة مع انزيمات الكلى 1,5 فنسبه التأثر بالصبغة ضئيله جدا إلى منعدمه مع أخذ بالاعتبار الإكثار من السوائل قبل الاشعه ولايمكن انزال انزيمات الكلى إلى الحدود الطبيعية اذا كان القصور الكلوي مزمنا

استشاري امراض الباطنة و الكلى و زراعة الكلى

مدة الانتظار : ٢١ دقيقة
استشاري امراض الباطنة العامة والكلي

مدة الانتظار : ٤٢ دقيقة
اخصائي امراض الباطنة العامة و امراض الكلي

مدة الانتظار : ٣١ دقيقة