اختار نوع عيادتك
استشر طبيب نفسي بالقرب منك
احجز استشارة مع طبيب متخصص
ابحث
إلغاء
سأل رجل يبلغ من العمر 17 عاماً

هل يوجد دواء لتهدئة الانفعال والعصبية

كنت عايز اعرف هو في دواء زي الاشواجندا بتخلي الواحد يبقي هادي ومينفعلش بسرعة او ميبقاش عنده مشاعر او يزود التركيز والتذكر وهل النيكوتين ليه علاقة بالموضوع ده


25 مايو 2024
772 مشاهدة

دكتور نفسي

علاج تهدئة الانفعال بيكون افضل بالعلاج الجدلي و العلاج النفسي افضل من الادويه أو المهدئات لانك معالجتش السبب الاصلي اللي بيخليك تتعصب


دكتور نفسي

النيكوتين بيأثر علي الأعصاب بشكل مباشر طبعا سبب من الأسباب كثير


دكتور نفسي

النيكوتين بيأثر ع العصبية طبعا وف أدوية ولكن يفضل جلسات تنظيم المشاعر


دكتور نفسي

الأشوجاندا هي عشبة تستخدم في الطب التقليدي لتخفيف التوتر وتهدئة الأعصاب، وهناك بعض الدراسات التي تشير إلى فعاليتها في ذلك الصدد. بالنسبة للنيكوتين، فهو مركب كيميائي يوجد في التبغ ومنتجات التبغ، وقد يؤثر على الجهاز العصبي بشكل مختلف


دكتور نفسي

اطلع لجارك وقوله إن يحاول تهدئة الاولاد بالاخص بالليل لانه وقت النوم أو يخصص لهم حجرة يلعبوا فيها دون خناق ابتعد عن المنومات لان أثرها غير جيد بالاخص أنها مش مكتوبة من طبيب حاول تغيير مكان السكن إن كان بالامكان