Choose Your Clinic Type
Consult Dentistry doctor near you
Book a consultation with a specialized doctor
Search
Cancel
24 year-old male asked

حشو بين ضرسين لحد اللثه + برد وتقصير الضرس السليم

انا كنت حاشي 3 ضروس جنب بعض من حوالي 8 سنين و بدات احس بالم كشفت و الدكتور قال فيه تسوس تحتهم و شال الحشو و نظف و ركب حشو جديد بس لقيت ضرسين فيه حشو بينهم مغطي لحد اللثة و قاللي حشي بينهم لان كان فيه تسوس بينهم و قال هنحتاج نركب طربوش بعدين ده صح؟


8 Aug 2025
229 View(s)

Dentist

اكيد لو عملنا الاشعه واكتشفنا ان التسوس واصل لحد تحت لازم نحط حشو ولو معظم الضرس بقى حشو يفضل طربوش يحميه


الحشو بين ضرسبن وغلق المسافة بينهم عو حاجة غلط لانها بتعمل تآكل في اللثة والعظم في المنطقة وبتملا تحها بواقي اكل وبالتالي ريحة مش حلوة


هو واضح كدا كان الكسر كبير بس عموما لما يتعمل طرابيش هيتبرد كل حشو دا والوضع هيكون افضل بكتير بعد طرابيش


لا يجب أن يكون هناك حشو يضغط على اللثه لذلك قد يلجأ إلى عمل طربوش لحل المشكله في حاله ان الفراغ كبير بين الضرسين


اه عادي لو عايز تعمل طرابيش عندنا ف العياده تقدر تنورنا بنعمل مقاسات ضوئيه من غير عجينه