انا بلعب باسكت و رجلي اتلوت للمرة التالته ف خلال شهرين عملت اشاعه على العظام كانت كويسه مفيهاش حاجه بس الدكتور مقالش هل هي تمزق ولا التواء عادي لكنها ورمت اوي بسرعه اول ما وقعت عليها و مش قادره امشي عليها بدوس عليها بالعافيه و بمشي بالزحف
دى حاجة اسمها Recurrent ankle sprain يعنى تكرار لاتلواء الكاحل لازم تعملى تاهيل كويس جدا علشان الموضوع ميدخلش فى عدم ثبات فى مفصل الكاحل اللى هى chronic ankle instability ولازم كحاجة وقائية انك تربطى ال ankle قبل كل تمرين
recurrance of ankle sprain لانه متعالجش صح من الاول بنعمل علاج طبيعي وبعدها تأهيل لتجنب تكرار المشكله لانه بعد كده بيحصل تمزق في الأوتار
في ورم وصعوبة في المشي تحتاج راحه ورفع القدم و كمادات ثلج ومراجعة طبيب عظام تخصص مفاصل واشعة رنين
الف سلامه علي حضرتك التشخيص الدقيق نصف العلاج ممكن ده يكون تمزق للاربطه بنحتاج ناخد شوية علاج مع علاج طبيعي الدنيا هتتحسن باذن الله بس ضروري نعمل الاشاعات اللازمه
طبعا ٣ مرات التواء دي بتعمل شوية مشاكل في الكاحل والعضلات اللي بتثبت الحوض ، نتأكد من الإلتواء بعد الفحص ونشتغل جلسات ضروري عشان الكاحل يكون ثابت والمدى الحركي كامل من غير الم . بس ضروري تتابعي الموضوع عشان مياخدش اكبر من كدا

PhysioTherapy Specialist, Sport injuries and rehabilitation

Waiting Time : 13 Minutes
Physical Therapy specialist


specialist of physical therapy, rehabilitation, sports injuries and spine

Waiting Time : 16 Minutes