Choose Your Clinic Type
Consult Physiotherapy and Sport Injuries doctor near you
Book a consultation with a specialized doctor
Search
Cancel
17 year-old female asked

التواء الكاحل/ تمزق

انا بلعب باسكت و رجلي اتلوت للمرة التالته ف خلال شهرين عملت اشاعه على العظام كانت كويسه مفيهاش حاجه بس الدكتور مقالش هل هي تمزق ولا التواء عادي لكنها ورمت اوي بسرعه اول ما وقعت عليها و مش قادره امشي عليها بدوس عليها بالعافيه و بمشي بالزحف


15 Feb 2025
250 View(s)

Physiotherapist

دى حاجة اسمها Recurrent ankle sprain يعنى تكرار لاتلواء الكاحل لازم تعملى تاهيل كويس جدا علشان الموضوع ميدخلش فى عدم ثبات فى مفصل الكاحل اللى هى chronic ankle instability ولازم كحاجة وقائية انك تربطى ال ankle قبل كل تمرين


Physiotherapist

recurrance of ankle sprain لانه متعالجش صح من الاول بنعمل علاج طبيعي وبعدها تأهيل لتجنب تكرار المشكله لانه بعد كده بيحصل تمزق في الأوتار


Physiotherapist

في ورم وصعوبة في المشي تحتاج راحه ورفع القدم و كمادات ثلج ومراجعة طبيب عظام تخصص مفاصل واشعة رنين


Physiotherapist

الف سلامه علي حضرتك التشخيص الدقيق نصف العلاج ممكن ده يكون تمزق للاربطه بنحتاج ناخد شوية علاج مع علاج طبيعي الدنيا هتتحسن باذن الله بس ضروري نعمل الاشاعات اللازمه


Physiotherapist

طبعا ٣ مرات التواء دي بتعمل شوية مشاكل في الكاحل والعضلات اللي بتثبت الحوض ، نتأكد من الإلتواء بعد الفحص ونشتغل جلسات ضروري عشان الكاحل يكون ثابت والمدى الحركي كامل من غير الم . بس ضروري تتابعي الموضوع عشان مياخدش اكبر من كدا