Choose Your Clinic Type
Consult Psychiatry doctor near you
Book a consultation with a specialized doctor
Search
Cancel
17 year-old male asked

هل يوجد دواء لتهدئة الانفعال والعصبية

كنت عايز اعرف هو في دواء زي الاشواجندا بتخلي الواحد يبقي هادي ومينفعلش بسرعة او ميبقاش عنده مشاعر او يزود التركيز والتذكر وهل النيكوتين ليه علاقة بالموضوع ده


25 May 2024
774 View(s)

Psychiatrist

علاج تهدئة الانفعال بيكون افضل بالعلاج الجدلي و العلاج النفسي افضل من الادويه أو المهدئات لانك معالجتش السبب الاصلي اللي بيخليك تتعصب


Psychiatrist

النيكوتين بيأثر علي الأعصاب بشكل مباشر طبعا سبب من الأسباب كثير


Psychiatrist

النيكوتين بيأثر ع العصبية طبعا وف أدوية ولكن يفضل جلسات تنظيم المشاعر


Psychiatrist

الأشوجاندا هي عشبة تستخدم في الطب التقليدي لتخفيف التوتر وتهدئة الأعصاب، وهناك بعض الدراسات التي تشير إلى فعاليتها في ذلك الصدد. بالنسبة للنيكوتين، فهو مركب كيميائي يوجد في التبغ ومنتجات التبغ، وقد يؤثر على الجهاز العصبي بشكل مختلف


Psychiatrist

اطلع لجارك وقوله إن يحاول تهدئة الاولاد بالاخص بالليل لانه وقت النوم أو يخصص لهم حجرة يلعبوا فيها دون خناق ابتعد عن المنومات لان أثرها غير جيد بالاخص أنها مش مكتوبة من طبيب حاول تغيير مكان السكن إن كان بالامكان