Choose Your Clinic Type
Consult Physiotherapy and Sport Injuries doctor near you
Book a consultation with a specialized doctor
Search
Cancel
23 year-old female asked

ما هي اسباب تنميل في الخنصر والبنصر

عندي تنميل في الخنصر والبنصر في اليد اليسري بقالي سنتين التنميل حصل بعد كام يوم من عملية عملتها وعملت رسم عصب مرتين مرة كان في اختناق بسيط في العصب الحسي عند الكوع ومرة مكانش في اي اختناق والمرتين ورا بعض في مكانين مختلفين وحاليا دراعي لسة في وجع


12 Jun 2026
20 View(s)

Physiotherapist

ممكن يكون الاختناق اللى ظهر فى رسم العصب هو السبب حضرتك ممكن ترجعى للجراح اللى عمل العمليه ويتم المتابعه معاه


Physiotherapist

ايه العمليه اللي عملتها، لازم فحص لتحديد سبب المشكلة


Physiotherapist

أهلًا بحضرتك، بما إن التنميل في الخنصر والبنصر بدأ بعد عملية الذراع/الكوع بفترة قصيرة، ورسم العصب أوضح وجود اختناق بالعصب الحسي، فممكن يكون السبب مرتبط بتكوّن تليفات أو التصاقات حول العصب بعد الجراحة، أو نتيجة تأثر العصب أثناء فترة الالتئام بعد العملية


Physiotherapist

العمليه في كوعك ؟ ممكن يكون الاختناق او الضغط علي مستوي الكوع و ممكن يكون من الفقرات العنقية.


Physiotherapist

من المحتمل أن يكون الإختناق في منطقة المرفق أو الكوع و من المحتمل أن يكون في الفقرات العنقية. لذا ينصح بعمل أشعة منطقية على الفقرات العنقية لتحديد السبب. السؤال الآخر ما هي العملية التي تم إجراؤها و متى؟؟؟