اختار نوع عيادتك
استشر طبيب علاج طبيعي واصابات ملاعب بالقرب منك
احجز استشارة مع طبيب متخصص
ابحث
إلغاء
سألت إمرأة تبلغ من العمر 23 عاماً

ما هي اسباب تنميل في الخنصر والبنصر

عندي تنميل في الخنصر والبنصر في اليد اليسري بقالي سنتين التنميل حصل بعد كام يوم من عملية عملتها وعملت رسم عصب مرتين مرة كان في اختناق بسيط في العصب الحسي عند الكوع ومرة مكانش في اي اختناق والمرتين ورا بعض في مكانين مختلفين وحاليا دراعي لسة في وجع


12 يونيو 2026
18 مشاهدة

دكتور علاج طبيعي واصابات ملاعب

ممكن يكون الاختناق اللى ظهر فى رسم العصب هو السبب حضرتك ممكن ترجعى للجراح اللى عمل العمليه ويتم المتابعه معاه


دكتور علاج طبيعي واصابات ملاعب

ايه العمليه اللي عملتها، لازم فحص لتحديد سبب المشكلة


دكتور علاج طبيعي واصابات ملاعب

أهلًا بحضرتك، بما إن التنميل في الخنصر والبنصر بدأ بعد عملية الذراع/الكوع بفترة قصيرة، ورسم العصب أوضح وجود اختناق بالعصب الحسي، فممكن يكون السبب مرتبط بتكوّن تليفات أو التصاقات حول العصب بعد الجراحة، أو نتيجة تأثر العصب أثناء فترة الالتئام بعد العملية


دكتور علاج طبيعي واصابات ملاعب

العمليه في كوعك ؟ ممكن يكون الاختناق او الضغط علي مستوي الكوع و ممكن يكون من الفقرات العنقية.


دكتور علاج طبيعي واصابات ملاعب

من المحتمل أن يكون الإختناق في منطقة المرفق أو الكوع و من المحتمل أن يكون في الفقرات العنقية. لذا ينصح بعمل أشعة منطقية على الفقرات العنقية لتحديد السبب. السؤال الآخر ما هي العملية التي تم إجراؤها و متى؟؟؟