انا كنت حاشي 3 ضروس جنب بعض من حوالي 8 سنين و بدات احس بالم كشفت و الدكتور قال فيه تسوس تحتهم و شال الحشو و نظف و ركب حشو جديد بس لقيت ضرسين فيه حشو بينهم مغطي لحد اللثة و قاللي حشي بينهم لان كان فيه تسوس بينهم و قال هنحتاج نركب طربوش بعدين ده صح؟
اكيد لو عملنا الاشعه واكتشفنا ان التسوس واصل لحد تحت لازم نحط حشو ولو معظم الضرس بقى حشو يفضل طربوش يحميه
الحشو بين ضرسبن وغلق المسافة بينهم عو حاجة غلط لانها بتعمل تآكل في اللثة والعظم في المنطقة وبتملا تحها بواقي اكل وبالتالي ريحة مش حلوة
هو واضح كدا كان الكسر كبير بس عموما لما يتعمل طرابيش هيتبرد كل حشو دا والوضع هيكون افضل بكتير بعد طرابيش
لا يجب أن يكون هناك حشو يضغط على اللثه لذلك قد يلجأ إلى عمل طربوش لحل المشكله في حاله ان الفراغ كبير بين الضرسين
اه عادي لو عايز تعمل طرابيش عندنا ف العياده تقدر تنورنا بنعمل مقاسات ضوئيه من غير عجينه

أخصائي التركيبات الثابتة وزراعة الاسنان

Waiting Time : 20 دقيقة
إستشاري جراحة الفم وزراعة الأسنان والحشوات التجميلية والتركيبات الثابتة والمتحركة

Waiting Time : 17 دقيقة
كير بلس عيادات
استشاري طب الفم و جراحه تجميل وزراعة الأسنان

Waiting Time : 12 دقيقة