Choose Your Clinic Type
Consult Ophthalmology doctor near you
Book a consultation with a specialized doctor
Search
Cancel
1 year-old female asked

بنتي شهرين و بتنزل دموع من عين واحدة بس علي طول

بنتي شهرين و عينها اليمين هي بس اللي بتنزل دموع و مرغرغة معظم الوقت، كان فيها عماص قبل كده بس كنت استخدمت توبراديكس و راح العماص، بس لسه الرغرغة و الدموع بتنزل منها علي طول، هل فيها قلق؟


30 May 2024
811 View(s)

يكتمل تكون القناة الدمعية عند بعض الاطفال عند سن ٩ شهور الى سنه، لحين اكتمال تكوين القناة الدمعية قد يعاني الطفل من دموع متكررة وافرازات بالعين، ينصح بالكمادات الدافئة مع تدليك ركن العين بجانب الانف بحركة دائرية.


Ophthalmologist

فى اول ٣ شهور غالبا بيكون فيه انسداد بالقنوات الدمعيه يجب فحص العين عند دكتور عيون أطفال والتأكد من القنوات الجمعيه للتشخيص وتحديد العلاج المناسب ضرورى


Ophthalmologist

يجب الانتظار حتي تمام الطفل لعمر العام قبل التدخل لعمل تسليك لمجري الدموع ويمكن استخدام بعض القطرات لتقليل الدموع


Ophthalmologist

ده انسداد في القناه الدمعيه توبراديس مش صح ده محتاجه مساج وقطع مضاد حيوي


Ophthalmologist

غالبا انسداد في القناة الدمعية ويجب تأكيد التشخيص بمراجعة الطبيب