اختار نوع عيادتك
استشر طبيب عيون بالقرب منك
احجز استشارة مع طبيب متخصص
ابحث
إلغاء
سألت إمرأة تبلغ من العمر 1 عاماً

بنتي شهرين و بتنزل دموع من عين واحدة بس علي طول

بنتي شهرين و عينها اليمين هي بس اللي بتنزل دموع و مرغرغة معظم الوقت، كان فيها عماص قبل كده بس كنت استخدمت توبراديكس و راح العماص، بس لسه الرغرغة و الدموع بتنزل منها علي طول، هل فيها قلق؟


30 مايو 2024
809 مشاهدة

يكتمل تكون القناة الدمعية عند بعض الاطفال عند سن ٩ شهور الى سنه، لحين اكتمال تكوين القناة الدمعية قد يعاني الطفل من دموع متكررة وافرازات بالعين، ينصح بالكمادات الدافئة مع تدليك ركن العين بجانب الانف بحركة دائرية.


فى اول ٣ شهور غالبا بيكون فيه انسداد بالقنوات الدمعيه يجب فحص العين عند دكتور عيون أطفال والتأكد من القنوات الجمعيه للتشخيص وتحديد العلاج المناسب ضرورى


دكتور عيون

يجب الانتظار حتي تمام الطفل لعمر العام قبل التدخل لعمل تسليك لمجري الدموع ويمكن استخدام بعض القطرات لتقليل الدموع


دكتور عيون

ده انسداد في القناه الدمعيه توبراديس مش صح ده محتاجه مساج وقطع مضاد حيوي


دكتور عيون

غالبا انسداد في القناة الدمعية ويجب تأكيد التشخيص بمراجعة الطبيب