طفل 4 سنوات عنده خصيه معلقه تم وصف حقنه ايبفاسي 6 جرعات مرتين أسبوعيا تم أخذ جرعتين وتم وقف الجرعات لاصابه الطفل بالتهاب الحلق والحمى هل يتم اعاده الجرعات من البدايه بعد التعافى
اهلا وسهلا لا تستكمل عادي بس هو ليه اخد حقن هرمونية؟ هل هي محسوسة ام لا
حقن الهرمونات لتنزيل الخصيه أصبحت ممنوعه ولا تستخدم في العلاج رجاء لا تستخدموها مره اخري
ضار جدا العلاج هرموني بدون رأى تخصص غدد صماء الأطفال و فى حالة نقص الهرمونات بالتحاليل و يحدث فقط فى حالات نادرة جدا فى عدم نزول الخصيتين .العلاج المعتمد علميا لإنزال الخصية المعلقة هو الجراحة لو محسوسة أعلى من من مكانها و المنظار لو غير محسوسة.

إستشاري جراحة الأطفال - جامعة الأزهر


أستاذ جراحة الاطفال و العيوب الخلقية بجامعة الزقازيق

مدة الانتظار : ٣٤ دقيقة
استشاري واستاذ- م جراحة الاطفال والتشوهات الخلقيه وجراحة المسالك البوليه للاطفال والمناظير بكلية طب جامعة الازهر

مدة الانتظار : ٢٤ دقيقة