بابا عنده نشاط في الغدة الدرقية وبيأخذ كاربمازول 5 مجم ٢ حبة كل ٨ ساعات (٦ حبات يوميًا) آخر تحاليل: TSH = 0.88 T3 Free = 4.72 T4 Free = 1.65 وحابب يصوم هل ينفع نعدّل الجرعة على الفطار والسحور؟ ولا الأفضل يفطر الفترة دي؟ وشكرًا لحضرتك 🌸
التحاليل مطمئنه. يقدر ياخد الجرعه افطار وسحور .طالما لا يوجد اى اعراض جانبيه والتى معها يجب مراجعه الطبيب كارتفاع بالحرارة او قرح او التهابات بالفم او كدمات دموية بالجلد .
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ممكن نخلى الجرهة بعد الفطار وبين الفطار والسحور وبعد السحور ويصوم عادى باذن الله

استشارى أمراض الباطنة و السكر

مدة الانتظار : ١٠ دقائق
استشاري السكر والقلب والامراض الباطنه

مدة الانتظار : ٢٠ دقيقة
أستشارى أمراض القلب

مدة الانتظار : ٢٨ دقيقة