السلام عليكم ورحمة الله وبركاته من حوالى شهرين كنت بتعالج من الشد العضلي فى ظهرى واخدت دواء والحمد لله بقيت كويس وبعدين يومين بالضبط بقيت اقوم من النوم مفزوع وضربات قلبى سريعة وحاسس ان قلبى بيخرج من صدرى وقلبى واقع فى بطنى وبطني بتنبض وحاسس بالم
السؤال بيوصف أعراض قريبة جدًا من نوبة هلع (Panic Attack) وده شيء بيحصل بشكل مفاجئ وغالبًا الشخص بيشعر كأنه بيموت أو بيحصله شيء خطير، لكن الحقيقة إنها حالة نفسية شائعة وتحتاج تدخل نفسي وليس فقط طبي جسدي زياره لمختص نفسي العلاج جلسات CBT والتنفس العم
لو حضرتك كشفت باطنه وعملت رسم قلب وتحاليل والنتيجه تمام يبقي كده حضرتك بتعاني من تراكمات حزن شديده جدا جواك بعد فتره مشاعر الحزن المكتومه دي ظهرت علي جسمك في صوره التعب اللي حضرتك فيه ولو التحاليل سليمه يبقي كده حضرتك محتاج جلسات نفسيه طبعا
الي بتوصفه ده ممكن يكون ليه اسباب عضويه او نفسية او الاتنين مع بعض من المفروض تكشف عند طبيب قلب وجهاز هضمي وتستبعد الأسباب العضويه ولو الفحوصات طلعت سليمه فالمتابعه هتكون مع طبيب نفسي لانها احتمال تكون بتمثل نوبة هلع
ممكن يكون توتر وقلق وتفكير زائد .. ورقة وقلم واكتب كل شئ بيوترك أو بتفكر فيه .. نفس عميق مع مكان هادى فى بيتك فكر بشكل ايجابى فى فكرة إيجابية كذا مرة فى اليوم حتى وان لم يكن هناك اى وجع حتى يتعود الجسم على الاسترخاء

خبيرة نفسية

مدة الانتظار : ١٥ دقيقة
استشارى الطب النفسي والإدمان عضو الجمعيه الامريكيه للطب النفسي

مدة الانتظار : ٢٠ دقيقة
عيادات ميدى هب التخصصية
استشاري و استاذ مساعد بقسم الامراض العصبية و النفسية بكليه الطب جامعه أسيوط

مدة الانتظار : ٣٩ دقيقة