اختار نوع عيادتك
استشر طبيب اسنان بالقرب منك
احجز استشارة مع طبيب متخصص
ابحث
إلغاء
سأل رجل يبلغ من العمر 24 عاماً

حشو بين ضرسين لحد اللثه + برد وتقصير الضرس السليم

انا كنت حاشي 3 ضروس جنب بعض من حوالي 8 سنين و بدات احس بالم كشفت و الدكتور قال فيه تسوس تحتهم و شال الحشو و نظف و ركب حشو جديد بس لقيت ضرسين فيه حشو بينهم مغطي لحد اللثة و قاللي حشي بينهم لان كان فيه تسوس بينهم و قال هنحتاج نركب طربوش بعدين ده صح؟


8 أغسطس 2025
231 مشاهدة

دكتور اسنان

اكيد لو عملنا الاشعه واكتشفنا ان التسوس واصل لحد تحت لازم نحط حشو ولو معظم الضرس بقى حشو يفضل طربوش يحميه


دكتور اسنان

الحشو بين ضرسبن وغلق المسافة بينهم عو حاجة غلط لانها بتعمل تآكل في اللثة والعظم في المنطقة وبتملا تحها بواقي اكل وبالتالي ريحة مش حلوة


دكتور اسنان

هو واضح كدا كان الكسر كبير بس عموما لما يتعمل طرابيش هيتبرد كل حشو دا والوضع هيكون افضل بكتير بعد طرابيش


دكتور اسنان

لا يجب أن يكون هناك حشو يضغط على اللثه لذلك قد يلجأ إلى عمل طربوش لحل المشكله في حاله ان الفراغ كبير بين الضرسين


اه عادي لو عايز تعمل طرابيش عندنا ف العياده تقدر تنورنا بنعمل مقاسات ضوئيه من غير عجينه