هل هناك تعارض بين الجمع البروزاك 60 مجم مع 60 سيتالوبرام ارجو الرد
اهلا بحضرتك ، ستالوبرام اقصى جرعه يوميه ٤٠ مجم، الجمع بين الاتنين بجرعات قصوي قدى يزيد من فرصه الاصابه بمتلازمة السيروتونين ، يرجي مراجعه الطبيب للتاكد من الجرعات وتعديل الخطه العلاجيه.
الاثنان من نفس المجموعة لا يفضل إعطاء الاثنين بجرعات عالية إلا في بعض حالات الوسواس القهري
لا يفضل، الاتنين نفس عائلة الأدوية، وفي احتمالية أعراض مش لطيفة ونادرة، على الأقل مش بالجرعات العالية دي مع بعض
نعم هناك تعارض لان الاتنين ادوية من نفس المجموعة SSRI و الجمع بينهم في روشتة واحدة غير مفيد و يزيد من نسبة الاثار الجانبية مثل متلازمة سيروتونين ..

خبيرة نفسية

مدة الانتظار : ١٥ دقيقة
استشارى الطب النفسي والإدمان عضو الجمعيه الامريكيه للطب النفسي

مدة الانتظار : ٢٠ دقيقة
عيادات ميدى هب التخصصية
استشاري و استاذ مساعد بقسم الامراض العصبية و النفسية بكليه الطب جامعه أسيوط

مدة الانتظار : ٣٩ دقيقة