بنتي شهرين و عينها اليمين هي بس اللي بتنزل دموع و مرغرغة معظم الوقت، كان فيها عماص قبل كده بس كنت استخدمت توبراديكس و راح العماص، بس لسه الرغرغة و الدموع بتنزل منها علي طول، هل فيها قلق؟
يكتمل تكون القناة الدمعية عند بعض الاطفال عند سن ٩ شهور الى سنه، لحين اكتمال تكوين القناة الدمعية قد يعاني الطفل من دموع متكررة وافرازات بالعين، ينصح بالكمادات الدافئة مع تدليك ركن العين بجانب الانف بحركة دائرية.
فى اول ٣ شهور غالبا بيكون فيه انسداد بالقنوات الدمعيه يجب فحص العين عند دكتور عيون أطفال والتأكد من القنوات الجمعيه للتشخيص وتحديد العلاج المناسب ضرورى
يجب الانتظار حتي تمام الطفل لعمر العام قبل التدخل لعمل تسليك لمجري الدموع ويمكن استخدام بعض القطرات لتقليل الدموع

إستشارى طب و جراحة العيون و جراحات القرنية و الليزك


استشاري طب و جراحة العيون

مدة الانتظار : ١٥ دقيقة
استشاري طب و جراحة العيون و تصحيح الابصار و الليزك

مدة الانتظار : ١٥ دقيقة