Choose Your Clinic Type
Consult Dentistry doctor near you
Book a consultation with a specialized doctor
Search
Cancel
26 year-old male asked

ما هي سبب التهاب اللثه

التهاب ف اللثه وطبقه جيريه ع الاسنان و روحت كشفت اداني اورافكس اتش مضمضه و باردونتكس معجون اسنان و باراسيتامول لكن مبتعرفش تنام وعياط من كتير الوجع ونا مش فاهم


26 Mar 2026
53 View(s)

مساء الخير يا فندم الف سلامة على حضرتك🌟🌸، حضرتك هتعمل جلسة تنضيف جير وتلميع وتعيدها كل 6 شهور، وبعد عمل الجلسة تستمر على المضمضة مرتين في اليوم بعد غسل الاسنان كرة صباحاً ومرة مساءً قبل النوم يا فندم✨🌷🌼.


التهاب لثة بيكون ليه عده اسباب ١- ترسبات جيرية سطحية مرئية للمريض والطبيب ٢- ترسبات جيرية غير مرئية ٣- حشوات او تركيبات تضغط ع لثة ٤ - بحوار ضروس العقل ٥- عدم استخدام فرشاه بطريقة صحيحة ٦ - ادوية معينه تهيج اللثة ومن الممكنوجود تسوس ف سن واصل للعصب


يجب ازاله الطبقه الجيريه اولا ثم العلاج


اول اسبوع بعد تنضيف الجير طبيعي يكون فيه الم وبيخف بالتدريح الحاجات اللي كتبها الدكتور كافيه جدا لو التزمت بيها التهاب اللثه هيخف مع الوقت ممكن تزود عليها مضمضه بالماء الدافئ والملح مرتين في اليوم لمدة ٣ ايام


Dentist

ضروري تعمل تنضيف جير ويكون عميق للثه