اختار نوع عيادتك
استشر طبيب اسنان بالقرب منك
احجز استشارة مع طبيب متخصص
ابحث
إلغاء
سأل رجل يبلغ من العمر 26 عاماً

ما هي سبب التهاب اللثه

التهاب ف اللثه وطبقه جيريه ع الاسنان و روحت كشفت اداني اورافكس اتش مضمضه و باردونتكس معجون اسنان و باراسيتامول لكن مبتعرفش تنام وعياط من كتير الوجع ونا مش فاهم


26 مارس 2026
49 مشاهدة

مساء الخير يا فندم الف سلامة على حضرتك🌟🌸، حضرتك هتعمل جلسة تنضيف جير وتلميع وتعيدها كل 6 شهور، وبعد عمل الجلسة تستمر على المضمضة مرتين في اليوم بعد غسل الاسنان كرة صباحاً ومرة مساءً قبل النوم يا فندم✨🌷🌼.


دكتور اسنان

التهاب لثة بيكون ليه عده اسباب ١- ترسبات جيرية سطحية مرئية للمريض والطبيب ٢- ترسبات جيرية غير مرئية ٣- حشوات او تركيبات تضغط ع لثة ٤ - بحوار ضروس العقل ٥- عدم استخدام فرشاه بطريقة صحيحة ٦ - ادوية معينه تهيج اللثة ومن الممكنوجود تسوس ف سن واصل للعصب


دكتور اسنان

يجب ازاله الطبقه الجيريه اولا ثم العلاج


دكتور اسنان

اول اسبوع بعد تنضيف الجير طبيعي يكون فيه الم وبيخف بالتدريح الحاجات اللي كتبها الدكتور كافيه جدا لو التزمت بيها التهاب اللثه هيخف مع الوقت ممكن تزود عليها مضمضه بالماء الدافئ والملح مرتين في اليوم لمدة ٣ ايام


دكتور اسنان

ضروري تعمل تنضيف جير ويكون عميق للثه