اختار نوع عيادتك
استشر طبيب عيون بالقرب منك
احجز استشارة مع طبيب متخصص
ابحث
إلغاء
سألت إمرأة تبلغ من العمر 63 عاماً

عملية مياه بيضاء في العين

الوالده عندها مياه بيضاء ف العيون ممكن شرح للعملية باليزر لان الدكتور قال حيبدل العدسة هل ده الصح


28 سبتمبر 2024
346 مشاهدة

دكتور عيون

عمليه بتكون ازاله مياه بيضاء وزرع عدسه لينه بالعين العمليه بتم بالفاكو بالليزر


دكتور عيون

المياه البيضاء عبارة عن عتامة عدسة العين الطبيعية و تتم العملية عن طريق فتحات صغيرة جدا بالعين لا تحتاج لأي غرز (وده معني كلمة بالليزر ) يتم من خلالها شفط المياه البيضاء بالموجات فوق الصوتية و يتم زرع عدسة صناعية بديلة للعدسة الطبيعية بمقاس محدد .


اه العمليه بسيطه جدا خطوتين ازالة مياه بيضاء بالليزر و زرعده فى نفس العمليه


دكتور عيون

العملية تتم بجهاز الفاكو او الموجات فوق الصوتية ويتم تفتيت المياه البيضاء وزرع عدسة لينة داخل العين عن طريق فتحات صغيرة جدا مثل جراحة المناظير